8/27/2023

Kessy-Ellys Nycollas TOATE IUBIRILE MOR- Te mai aștept- vol II

Kessy Ellys Nycollas „Toate iubirile mor” Kessy Ellys Nycollas, în cea de-a treia sa carte „Toate iubirile mor” scrie o poezie uşor sentimentală dar de o maturitate deja vizibilă şi viabilă. Se lasă cu îndurerată plăcere, voluptate, în albia tradiţională a ritmului clasic, a rimei, a catrenului. Strofele sunt fie îmbrăţişate, fie împerecheate, fie încrucişate. Ce mai! Poeta e şi muzicală, adică auditivă şi picturală, adică vizuală. Câteodată, abordând cântecul şi romanţa, poeta demonstrează că posedă intuiţie, vocaţie şi arta „adevărului lăuntric”, rostit / ritualic-reveriant. Fiind o adeptă a rostirii directe, poeta nu ocoleşte poezia patriotică, iar tonul acesteia e verosimil şi capabil să deschidă dacă nu uşa, măcar fereastra sufletului. În dicţiunea acestor texte „apocaliptice”, Kessy Ellys Nycollas vehiculează verbul de stil. „Căutând iubirea” fie „din suferinţă” fie din „vise şi speranţe”. Prin angajarea limbajului în ontologic, poeta caută alinarea cathartică, iar din „gânduri abandonate” aspiră a reîntrupa himere „dintr-o lume în cealaltă” şi vice-versa, într-o manieră declarat postromantică şi postsimbolistă, eventual transmodernistă. Po(i)eticitatea din „Toate iubirile mor” (I+II) emană fireşă dintr-o etică ontologică, dintr-un „trăirism” febril şi tragic. Iar când devine „învăţă-turală” atunci se salvează – ea cu de la sine forţă, totuşi lirică – în transpoeticul vremurilor actuale în care drama, sacrificiul, devoţiunea, opţiunea decid textul. Cu o tematică emotiv-intelectivă deci, o ase-menea lirică, de confesiuni şi dicţiuni autobiografice, îşi găseşte, imediat, cititori, şi-i cucereşte rapid, întru-cât se adresează mai întâi inimii. Mie, personal cărţile autoarei Kessy Ellys Nycollas mi-au plăcut graţie stării lor Vibrotextuale. Încolo, sunt de acord cu poeta a cărei manieră ecriturală e congeneră cu aceea a Marietei Căprăruşi şi a Adinei Popescu ori a Marianei Popeangă Cornoiu. Viaţa e o luptă, poezia e un premiu al iubirii, pe calea poeziei e cumplit de greu, dar vine la timp şi mântuirea/ izbăvirea dar şi dezamăgirea cauzată de criticii elitişti. Ei, da, dar poeta nu se jeleşte, ca şi Livius Ciocârlie, şi scrie, la inspiraţie, negru pe alb, ca să nu-şi uite trecutul, prezentul, viitorul. Este „prizoniera fără de speranţă”, ca şi Iona în pântecul chitului care este limba română, în fiecare zi vrea să se schimbe ca şi Heraclit eleatul sub „luna stinsă” „la Mediterana”, pe malul căreia are reveria reînceperii a încă unui Erotikon (vezi „Un tânăr şi o doamnă”) căci iubirea nu moare niciodată, şi, odată cu ea, nici poezia. Ion Popescu-Brădiceni
NEGRU PE ALB O scriere pe foița sufletului, scrisă apăsat ca să rămână, să dăinuiască. În volumul II, TOATE IUBIRILE MOR, prefațat de Ion Popescu-Brădiceni, poeta Kessy Ellys Nycollas continuă pledoaria sa pentru iubirea adevărată, greu de găsit, dar mai ales de păstrat. Un „dor nebun” îi bântuie sufletul, într-un dialog continuu, printre oameni care uneori pot „fi buni și iubitori” (Oameni îngeri). Rememorează iubirea necondiționată pe care a trăit-o în copilărie, fiind nostalgică după acele vremuri, dar înțeleaptă peste timp, când ne spune unde să căutăm iubire: „ Nu încercăm niciodată / S-o găsim în mintea noastră! / Și în inima ce poartă / Iubirea adevărată!”... „Căutați în voi iubirea. / Dragii mei... CĂUTĂTORI! / Ea e trează și așteaptă! / Vreți iubire... nu comori! (Căutând iubirea). Împăcată cu singurătatea, constată „că libertatea, / E frumoasă” (Din suferință) și dintr-un joc banal pot pierde „Tot ce-ar putea real să fie, / în lumi de ireal!” (Nu ai putea să-mi fii iubit). Marea, luna, vântul, faleza, ploaia, îi sunt aproape, rezonând în trăiri, ea așteptând răsăritul, „Cu speranță în Dumnezeu” (Clipe trecute...). Dorul capătă dimensiuni de la mundan la celest: „Mi-e dor de lume și de sat”,... „Mi-e dor de-o sărutare!”... „Mi-e dor de mine și de noi”,... „Mi-e dor de soare și de mare”,... Mi-e dor de-o stea ce strălucește, / Mi-e dor de-un ÎNGER / care mă iubește”, (‘Mi-e dor de-o îmbrăţişare). Bântuind prin lumi paralele, „Eu în lume, tu în vis” (Eşti icoana mea), cei doi se caută. Vrajă, fior, stele aprinse, lacrimă, creează un ambient idilic, în care deseori poeta stă de vorbă cu „Bunul Dumnezeu” (Se pare că am obosit). În oceanul ei de iubire, o zbatere ca un flux și reflux, încearcă să restabilească liniștea și echilibrul lăuntric, iubirea urmărind-o ca o umbră. Stringuri de dor întrețin amintirile vii, trandafirii înfloresc, iar „poemele iubirii” prind viață: „Tu eşti cei mai frumos şi blând / din tot ce mă-nconjoară, / Cu tine-n suflet şi în gând / adorm seară de seară, / Cu tine primăvara / înfloresc toţi trandafirii, / Cu tine am scris şi voi mai scrie încă, poemele iubirii”... sau „În palma ta mereu se alină / neliniştile din cuvinte / În ochii tăi vedea-voi / iar iubiri nemărginite, / În glasul tău voi auzi / cuvintele de dor, / Te voi păstra mereu în suflet”,(Oricând voi fi). Dar, când Dragostea devine Poezie, atunci ea se transformă în rugăciune și capătă valențe cosmice. În Poezie, iubirea se conjugă lăuntric, pentru că Poezia face parte din raiul din suflet. Iubitul, prinț sau ghiocel, ea, floare sau nesfârșită mare, printre neliniști din cuvinte, poartă primăvara din suflet, care îi redă speranța revederii. Scriere negru pe alb, într-o muzică în surdină, pe clapele albe și negre ale unui pian, în care poeta se vede „Prizonieră pe viaţă, / Prinsă-n lanţuri şi tăcând!”... într-o iubire „fără de vină” ... „În dragostea acestei inexplicabile iubiri / Sunt prizoniera ta fără speranţă / Şi posesoarea unor splendide trăiri / De care nu-mi va părea rău în viaţă! (Prizoniera fără speranţă). Iubește intens și aprins și ne îndeamnă pe toți s-o facem, iubirea fiind „de Dumnezeu lăsată și îngăduită” ... „Iubiţi, nu mai suferiţi, / că nu faceţi vreun păcat! / Căci iubirea pe pământ / tot Dumnezeu a lăsat / Suferind nu construiţi, / al smereniei palat!”... „Dac-aţi şti să vă iubiţi / fericiţi aţi fi în toate / Şi precis n-aţi mai gândi / nici o clipă către moarte, / Fețele v-ar râde-n soare, / sufletele ar radia / Pe pământu-ntregii lumi / doar iubirea ar prima!”(Un tânăr şi o doamnă), iar viața este și rămâne o poveste ce va continua s-o scrie împreună cu cei pe care-i iubește. Construcții poetice care surprind plăcut: „Ne pierdem, / cum se pierde, / luna-n dimineață”, (Ne pierdem și ne regăsim), să-noți / prin dune de nisip” (Cum să trăiești) sau liniștea ce sparge „ale lumii, ziduri” (Un tânăr şi o doamnă). Ea construieşte magic fiinţa iubită, pe care o plasează în centrul universului ei şi cu care treptat se identifică, refuzând să trăiască sub vălul siguranţei aparente, ce ar schimba centrul propriului univers, conştientă că, simbolic, doi aştri legaţi nu pot zbura împreună. Iubirea de sine, profundă, conştientă de divinitatea ce o locuieşte, o face să meargă înainte, cu încredere în ceea ce i-a dat Dumnezeu. O fiinţă cosmică, puternică, cu recunoştinţă pentru darurile ei. Iubirea ei conştientă, infinită şi necondiţionată, o înalţă şi o conduce să depăşească dragostea emoţională ce oscilează între dependenţă şi ataşament, între lipsă de obiectivitate şi neîmplinire. Este actriţa propriei vieţi. Doar ea alege cine intră în viaţa sa, iar dacă vreodată lasă impresia că e altfel, o face conştient, ascultându-şi inima. Își asumă cu demnitate singurătatea și descoperă lăuntric că este puternică și înțeleaptă. Fericirea adevărată nu ține de ceva din afară. Fericirea o caută înăuntrul ei. Trebuie să fii fericit în primul rând tu cu tine. Devino iubire, ca să aduci iubirea și asta într-o armonie divină, în această lume atât de săracă în iubirea adevărată. Important este cine trăiește visul împreună cu tine. Sub aripa protectoare a credinţei, poeta știe că iubirea purifică şi desăvârşeşte, descoperă şi creează, dezvoltă un simţ acut al realităţii ce o face să trăiască amplu şi la alte dimensiuni fiecare clipă, fără a renunţa la acest ţel şi a se pierde în coborâşurile vieţii. O însoțim în aventura sa spirituală, care ne încântă poetic și alături de care devenim, fără să vrem, buni interlocutori ai autoarei. Așteptăm continuarea poveștii! AURELIA RÎNJEA DRAGOSTEA este ETERNĂ, iubirile mor… Autor: Academician, doctor în filologie, consultant în educație, critic literar- Valentina Moroșanu KESSY ELLYS NYCOLLAS- o imensă sete de a se exprima, prin excelență își găsește albia, precum un râu năvalnic de munte, o ieșire- după multe cotituri ale vieții și mișcări tectonice ale gândului, după ruperea unor zăgazuri arhipline; o direcție spre Dragoste curată, frumoasă- numită viață umană- de curgere către mare, numită- Viață; către marea-oceanul Poeziei, acolo, unde se adună toate râurile, toate gândurile, toate începuturile și finalurile unei curgeri continuie– omenirea. Toate faptele de cultură întâmplate, oarecum intempestiv, după eliberare din labirinturile sufletului, desprinse din inima conștientă a eternității, prin intenția revelatorie a gândului nescris, pentru înalta conștiință de neam și limbă, la care ajung, mai devreme sau mai târziu marele spirite; Poezia, D-nei, KESSY ELLYS NYCOLLAS- impresionează, încălzește inima, adună oamenii, deschide imaginar sau real- uși ale gândului, privesc spre necunoscut cu reținere, servesc imbold de cumințenie și pace, fixează tipare frumoase de comportament, sfaturi înțelepte: „Să nu mă lași iubire,/ să-ți spun, tot ce gândesc,/N-aș vrea să fii surprins/ și nici să amăgesc./…Te rog să îmi lași drumul,/ cuminte, un zălog,/Promit că într-o zi,/la tine am să mă întorc !”, (Poezia „Să nu mă lași să spun ce simt”). Fireasca trebuință a omului de a cugeta, de a intui, de a descoperi, de a cuprinde neînțelesul, depărtarea, de a triumfa prin ideile mari în gândurile Poeziei este o probă a Bunătății umane, ce se verifică prin propria noastră existență, raționare: real sau ireal: „Când două mâni se unesc/ Atât de simplu și firesc/ Răsare soarele pe cer/ Și totu-n jur pare mister!/ Când două mâni se împreună/ Seara sub licărul de lună/ Tot Universul ispitesc/ Șoptindu-și tainicul iubesc !”, (Poezia „Când două mâni se unesc”). Dorul născut din cuvânt, din însăși esența miezului tainic al sunetului, al tăcerii, deschide aripile imagi-nației: cauză, esență și criteriul poeziei cu forma posterioară și arbitrară a versului, în care se îmbracă mlădios și melodios, o ,,imagine pură” numită „ideea poetică”: „M-a cuprins un dor nebun,/ Însă cui și ce să spun?/ Fiecare-i cu ale lui,/ Cui îi pasă dacă spui?...Căci iubirea îl ridică/Cât mai sus către divin/Și cu glas duios, mă roagă/ Ție mereu să mă-nchin.”,(Poezia „M-a cuprins un dor”). „Mi-e dor de tine IUBIRE!/Mi-e dor zi după zi,/în fiecare clipă./Dar sigur într-o zi/ din nou ne-om regăsi,/Și sta-vom mână-n mână…/în ochi ne vom privi,/Și mulțumind continuu,/ pentru fiecare clipă!”, (Poezia, „Îmi este dor de tine, iubire”). Dezamăgirea, neliniștea, regretul, tristețea sunt niște momente din viața umană ce definesc creșterea spirituală și dezvoltă intuiția, întăresc imunitatea gândului: „Nu fi dezamăgită, draga mea/ Și mâine va fi tot așa./Cu capul sus și gânduri bune/ Vei trece mai ușor prin lume.”( Poezia, „Nu fi dezamăgită”). „Trece trenul vieții,/ în el sunt și eu./ Trece, nu se-ntoarce,/ dar nu-mi pare rău./Chiar de-o clipă scurtă,/ tu ai fost al meu/Te voi purta în suflet,/ mereu și mereu !”, Poezia, „Am jurat”). „Tu mi-ai produs suferință,/Căutând adeseori,/Să mă faci să-nțeleg,/ Că eu sunt cu capu-n nori!”,(Poezia „Din suferință”). Trăind într-o realitate „duble face”, în care obiectele și sentimentele coexistă cu reprezentările lor, poetul poate alege oricând un sens al poeziei, poate să creeze un sentiment aparte ca trăire sufletească, povestindu-l în versuri cititorului: „Oricât de grea îți pare viața,/ Să nu îți pierzi nicicând speranța./ Că-ntotdeauna lângă tine,/ E cineva ce te susține. Iar Dumnezeu învârte roata/Și într-o zi, îți schimbă soarta./E important ca tu să vezi,/Și în puterea lui,/Oricând să crezi.”, (Poezie, „Ascultă-ți inima”). „Stau adesea eu cu mine,/ La taifas în prag de seară,/Și mă-ntreb cum de mi-e bine?/Când viața e grea și amară !”, (Poezia „Fără griji”). Ambiția secretă a poetei este aceea de a analiza, a surprinde, realul proaspăt, nealterat de fantasmele depozitate în memoria culturală: „Ne pierdem,/cum se pierde,/luna-n dimineață,/Și cum se pierde soarele/în pragul serii!/Ne pierdem pentru că/ ne-a îndepărtat viața,/Așa cum puful păpădiei/se pierde-n vântul primăverii!”, (Poezia, „Ne pierdem și ne regăsim”). „Te port la mine-n suflet,/ca pe o comoară,/Pe care o privesc/(cu bucurie-n) fiecare seară,/Te port în trupul meu, și-n sânii albi,, rotunzi,/Și te păzesc cu grijă,/de „lupii” cei flămânzi.(Poezia, „Te port în suflet”). Textul poetic se autoscrie în procesul practicii semnificative, autoreflectându-se neîncetat în dimensiunile trăirilor sufletești și viață: „Nu știu de-ai observat,/(de-ai fost în stare), Că oamenii care iubesc/Să fie tineri totdeauna! Ei au puteri în brațe/ și opresc furtuni de soare,/ Pe umerii lor poartă grija/tuturor, fără-ncetare!/ Cel ce iubește este bun și tare,/Iar cu putere, apără orice lege,/Și sufletul din el este mai mare,/Doar că puțini îl poate înțelege.”,( Poezia ,,Când iubești”). „Dacă eu aș fi pământ,/tu o floare aș vrea să fii,/Să îți simt mireasmă dulce,/când înflorești zi de zi./Dacă eu un vânt aș fi/ tu o stea în galaxie,/Aș bate așa de tare,/steaua să-mi cadă pe iie.”,(Poezia, „Dacă aș fi pământ”). Dragostea este eternă,… iubirile mor! Și totuși, discursul simfonic al dragostei, apropierea dintre două inimi, drumul familiei prin conștiința vieții, renăscând sentimentele frumoase și nobile, transformă viața în vise și versuri, dorințe și trăiri, lumini și umbre: „Ce este dragostea muiere?/ E-un lung prilej pentru durere./ Oricâte lacrimi ai vărsa,/ tot nu-i ajung,/ Și tot mai multe cere.”,(Poezia „Ce este dragostea?”). „Cum ai putea trăi frumos,/ fără iubire?/Când viața asta/ e așa de grea?/Iubirea îți trezește amintire,/Cum ai putea să trăiești oare,/fără ea?”,( Poezia, „Cum să trăiești ?”). Misterul Dragostei, fiorii privirilor, cântecul inimii, emoțiile sufletului, cunoașterea tainelor iubirii se întrunesc în noțiunea- Dragoste, ce apropie și înfrumusețează viața umană: „M-ai văzut ca pe o floare,/ plină toată de parfum,/ Și-ai crezut c-am apărut,/ din senin în al tău drum./ Eu însă eram ca marea,/ plină toată de mister,/ De dorințe și de vise,/ care după o vreme pier !”; (Poezia, „Eram ca marea”). Teritoriul dintre vis și realitate, abundența de semnificații și expresii, realizează un pod de legătură a cunoașterii intuitive, involuntare, dispersate în versuri semnificative, forme de expresie, libertate a exprimării, imagini poetice inedite, simboluri ale cadrului natural, verificate de propria noastră imaginație: „Simt capul cum mă doare,/ de dorul tău, nebun./ Aș vrea să fii alături/ și multe să îți spun./ Știu însă că zadarnic,/ mă zbat, mă chinuiesc,/ Că orice aș face,/ mi-e greu să te-ntâlnesc !”, (Poezia, „Cana cu cafea”). Visele împlinite sau neîmplinite, frumoase și înălțătoare, amintirile, expresivitatea cuvântului ce trezește fiori prin imaginile artistice, stările semnificative, multitudinea de forme artistice, transformarea teoriei în literatură, mecanismele producerii textului poetic prin imaginile vizuale și imaginile auditive, determină permanenta experiență expresivă a iubirii ca motiv central: „Te-am visat de multe ori,/ stând pe dig și pescuind… /Ud și gol până la brâu/ de iubire suspinând!/ Și privind în lungul plajei/ plin de dor și de-amâgire…/ Așteptând cu disperare,/ o iubire ce nu vine!”, (Poezia, „Te-am visat”). „Astrul nopții fără tine,/ pe cer n-ar mai străluci/ Și nici soarele în zi,/ printre nori nu mi-ar zâmbi!/ Amândoi și-ar căuta,/ un ungher să se ascundă/ N-ar mai trimite în lume/ căldura, lumina sfântă!”,(Poezia, „Nimic nu ar mai fi”). „Aș vrea astăzi să mă schimb/ sau să mă dezbrac, de tine!/ Fiindcă simt că mă sufoc/ și să plâng mereu îmi vine…/ C-a uitat cum să iubească/ al tău suflet chinuit…/ Care stă să-și amintească/ că-n trecut a fost rănit!”, (Poezia, „Aș vrea astăzi să mă schimb”). Temele ce definesc frumusețea creației poetice a Doamnei, Kessy Ellys Nicollas, se configurează prin deschidere creativă maximă: dragostea, dorul, depărtarea, credința, drumul, plecarea, dorința, visele, viața, iubitul, gândurile, clipa, regretele, neputința, anotimpurile, uitarea, iluziile, speranța, eternitatea. Laitmotivele se încadrează în subtilul versului prin: gânduri, tăcere, univers, pământ, distanță, așteptare, visare, aripi ale cuvântului, divinitate, dor, dimineți, amintiri, promisiuni, trenul vieții, amurg, căutare, suferință, fericire, respect, încredere, lacrimi, întoarcere, ploaie, zbor, spini, alinare, soartă, suflet, nemurire. Imaginile artistice desăvârșesc haina versului prin strălucirile expresiilor: sârmă de argint, voalul de mătase, palma-nferbântată, glas duios, obrajii-nbujorați, asemenea umbrei, privirea rece, trenul vieții, oamenii îngeri, bucuria inimii, căutând iubirea, cicatricile din suflet, lupii cei flămânzi, poarta sufletului, norii albaștrii, frumoase amintiri… Limbajul artistic se îmbină armonios cu trăirile lăuntrice ale Eu-lui liric, ce își pune o sumedenie de întrebări, actor fiind pe scena vieții: „Fac ce fac și mereu intru,/ tot prin uși fără ieșiri,/ Și mă lovesc la tot pasul/ de frumoase amintiri.” (Poezia, „Gânduri abandonate!. 09.06.2023

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu